CARF Tapahtumat

Perjantai 24. Huhtikuuta 2009, 14:49 by CARF821
Delta oli kutsunut lehdistön Skannon Design-taloon Salmisaareen tutustumaan Alfan ja Kian uusiin malleihin. Esillä ja koeajattavana olivat siis Alfa MiTo ja Kia Soul.

Toimitusjohtaja Vesa Valkama kertoi konsernin terveiset. Alfan uusi tuotepäällikkö Nicklas Fuchs esitteli Miton antaumuksella ja asiantuntevasti, Alfan historian tärkeimpiä detaljeja unohtamatta. Ensimmäiset MiTot on jo toimitettu, toimitusaika on noin 3 kk.


Nicklas Fuchs esitteli MiTon

Alfa MiTo on B-segmentin malli. Siinä yhdistyy Alfasta kiinnostuneiden kolme tärkeintä argumenttia: yksilöllisyys, muotoilu ja urheilullisuus. Kuten Alfa aina, on myös Mito "ajajan auto". Sen kohderyhmänä ovat uuden sukupolven alfistit ja 18-30 vuotiaat. Sen tärkeimmäksi kilpailijaksi mielletään Mini.

Eurooppa-tasolla Alfan myynti on tammi-maaliskuussa 2009 kasvanut 20% viime vuoteen verrattuna. 2008 Q1 myytiin 22073 ja 2009 Q1 myytiin 26507 Alfaa.

MiTo-esittelyn jälkeen seurasi Kia Soul-esittely, jonka jälkeen päästiin ajamaan autoja.


MiToja oli esillä Alfan (tumma) ja Ferrarin (vaaleampi) punaisina, diesel ja bensa-moottoreilla.


Ajelin puolisen tuntia 1.4 bensa-turbolla. Autoon mennessä tuli mieleen GT; oven karmiton ikkuna liikahti alaspäin ja ylöspäin ovea avattaessa ja suljettaessa, ja turvavyötä laittaessa pitää kurottaa vasemmalla kädellä kauas taakse löytääkseen sen. Mittaristo ja hallintalaitteet ovat oikeissa kohdissa, sivupeileistä näkee hyvin, samoin eteenpäin moitteetta. Taakse näkee takaikkunasta paremmin kuin GT:ssä, MiTohan on noin 50 cm lyhyempi kuin GT ja se varmaan auttaa. Takapenkillä mahtuu istumaan (kun kuski joustaa), niskatuki tosin kannattaa nostaa ylös muuten se painaa ikävästi lapaluiden väliä. Etupenkit ovat tukevat ja mukavat istua, ja pitkäkin mahtuu hyvin istumaan.


Takaluukku on 270 litran vetoinen (100 litraa enemmän kuin Minissä!).


Ajettaessa moottorin ääni kuuluu vaimeana ainakin 4000 rpm saakka, en kierrättänyt enempää koska autolla oli ajettu vasta 10 km. Renkaiden äänet kantautuvat "normaalisti", ei häiritsevästi lainkaan. Ohjaus on samantyyppinen kuin uudessa Lancia Deltassa, keskikohdan "ympärillä" on selvästi tuntuva "pykälä", joka pikää ylittää ennen kuin ratti kääntyy haluttuun suuntaan. Itse ohjaus on muuten nopea ja tarkka.
MiTossa on DNA-kytkin eri ajotyylejä varten, oletuksena aina "N" Normal, dynaamisessa "D" asennossa moottori todella reagoi nopeammin ja auto kiihtyy. Talvisään "All weather" asentoa en edes koittanut. DNA-kytkimen asentoa voi vaihtaa autoa ajaessa. Mukulakivillä auto kulki moitteetta. Siinä on lisäjousella varustetut iskunvaimentimet, joka on normaalia McPherson-toteutusta hieman arvokkaampi. Länsiväylälläkin MiToa oli helppo ajaa, siis alfamaiseen tyyliin kevyesti, yhdellä kädellä ratista kiinni pitäen. Ylämäissä liikkeellelähtöä avustaa Hill Holder (vakiovaruste). Pysähtyminen on helppoa, jarrut eivät ota liian äkkinäisesti kiinni.


Takaapäin bensa-turbon erottaa 2-reikäisestä pakoputkenpäästä.


Etupenkit antavat hyvän tuen.

Koeajoaika oli aika lyhyt mutta positiivisen kuvan MiTo jätti, ja kun hinnatkin näyttävät olevan kohdallaan... Lisätietoja varustelusta ja hinnoista löydät Delta-Auton kotisivuilta www.delta.fi