CARF Tapahtumat

Maanantai 28. Kesäkuuta 2010, 19:51 by CARF821
Ohessa 4 videota tapahtumien kulusta.

Osa 1 - Alfa Museo torstaina 24.6. (10 min)

Osa 2 - Monzan radalla torstaina 24.6. ja lauantaina 26.6. juhla-alueella (7 min)

Osa 3 - Patsaan paljastuspuhe (lyhennetty) lauantaina 26.6. juhla-alueella (6 min)

Osa 4 - Ajo juhla-alueelta Milanon keskustaan Parco Sempioneen, lauantaina 26.6. ja Käärmeajoa sunnuntaina 27.6.(5 min)
Sunnuntai 27. Kesäkuuta 2010, 14:01 by CARF821

Käärmeajon loppu. (Kuva: Alfisti.com)

Käärme lähdössä liikkeelle. (Kuva: Alfisti.com)


Tänään viimeisenä juhlapäivänä, ja viimeisenä tapahtumana, ajoimme ensin Fiera RHO parkkialueelle, jossa muodostimme mutkittelevan parijonon "käärmeen". Hieman kello kymmenen jälkeen lähtivät jonon ensimmäiset kiertämään Milanoa pitkin sen kehäteitä, yhtenäisenä käärmeena. Tarkoitus on saada Guinnessin ennätyskirjaan uusi ennätys saman automerkin yhteinäisenä jonona. Tällä kertaa ensimmäisten kilometrien varrella oli opastajia näyttämässä suuntaa.


Lähtöhetkeä odottelemassa. 100-vuotislakanan kiinnittämisvaihtoehtoja oli useita. Osalle se pysyi, osalla se irtosi ajon aikana. Jonoajelu videoitiin helikopterista käsin.


Reilun tunnin ajon jälkeen, noin kello 12 saavuimme perille.
Lauantai 26. Kesäkuuta 2010, 22:43 by CARF821

Hotellimme parkkialue oli täynnä Alfoja.

Paikalle pääsyä odottamaan oli saavuttu jos hyvissä ajoin. Ennen sisäänajoa annettiin kullekin kirjaintunnus, joka ohjasi oikealle parkkialueelle. Tässä F-alueen Alfa-rivistöä. Oikealla olevassa hallissa oli autoja näytillä, mm. uusi TZ3 -raaseri (yksi valmistettu), ja myynnissä kirjoja sekä fanitavaraa.


Lounasta odottamassa.


RIAR:in puheenjohtaja Stefano d'Amico ja Michele Berini (Fiera RHO presidentti, oik.) pitivät puheen, tai oikeammin vuorotellen kertoivat patsaan historiaa ja miksi se on tässä paikassa yms. Myös patsaan suunnitelijat kertoivat sen taustaa. Ennen patsaan paljastamista laulettiin Italian kansallislaulu.




Patsaan etuosa perustuu Alfan 50-luvun konseptiautoon Disco Volante (lentävä lautanen).
Patsaan jalassa on taulu, johon on kaiverrettu kaikkien lahjoittajien nimet.


Tarkoitus oli tilaisuuden jälkeen ajaa Milanon keskustaan Parco Sempione puistoon 100:n auton letkoissa. Tämä jäi yritykseksi, muu liikenne ja olematon opastus sekoitti jonot.


Mutta perille kyllä löydettiin. Parco Sempione oli suljettu muilta autoilta ja sinne muodostui näyttävä katselmus hienoja harraste- ja käyttö-Alfoja.


Kello 19.30 lähti 100 edustavinta Alfaa ajamaan pienen esittelykierroksen. Ensimmäisinä lähtivät vanhimmat, jotka myös kuulutuksin esiteltiin.

Synttärionnittelu Milanon keskustassa kello 22.30
Perjantai 25. Kesäkuuta 2010, 20:43 by CARF821
Tänään perjantaina kävimme Novegro Segraten "Parco Esposizioni di Novegro":ssa katsomassa "100x100 hundred Alfas for one hundred years" -näyttelyä. Sen 100 Alfaa oli organisoinut Club Milanese Automoveicoli d'Epoca (C.M.A.E.) yhdessä Automotoclub Storico Italiana (A.S.I.) ja Alfa Blue Team kanssa.

Näyttely oli laadultaan ja monipuolisuudeltaan uskomaton. Pidemmälle nykypäivään ulottuva kokoelma kuin tehtaan museossa, ja lisäksi suuri määrä eri koriräätälien 50- ja 60-luvun tuotanto- ja prototyyppimalleja, joita ei ole tehtaan museossa.


Alfa 6C 1750


Alfa 2600 SZ


Kokeilumalli, ehdotelma erikois-Alfaksi (1980/90-vaihteessa). Valmistukseen valittiin kuitenkin Zagaton SZ ja RZ.


Pininfarinan 2600 (6-sylinterinen) prototyyppi


Ulkona oli Saksan Alfa-kerhon autoja parkissa, tässä Alfa RZ.
Torstai 24. Kesäkuuta 2010, 20:50 by CARF821
Tänään päätimme mennä ensin Alfa-museoon ja sen jälkeen Monzan radalle katsomaan ja kuuntelemaan radalla ajoa. Museo on auki tänään kello 24:ään ja koko juhlinnan ajan myöhään. Tänään kello 14.00 Milanon kunta onnitteli Museossa Alfaa sen 100 vuotta sitten, 24.6.1910 kello 14.00, tapahtuneen perustamisen kunniaksi.


Museossa riittää nähtävää, muutama auto oli kyllä viety maailmalle "parempiin" rientoihin ihailtavaksi.


Alfa 6C 1500 vuodelta 1927.


Pari 60-luvun protoa, molemmissa rata-auto Tipo 33.2:n tekniikka. Vasemmalla Iguana (Ital-Design 1969) ja Carabo (Bertone 1968)


Juhani Anttila kuvaamassa V12 moottoria, jossa lohkon on tehnyt Ferrari, putkiston Abarth ja kannen Alfa Romeo. Kaikki olivat kaivertaneet osiin nimensä.


Tilaisuuden tärkeimmät aikaansaajat ja muutama vanhemman polven Alfalla voittoja ajanut kilpa-ajaja esiteltiin kello 14.00 onnittelujen jälkeen. Vasemmalla (valkeat aurinkolasit) on Elvira Ruocco, ex-Alfa-arkistonhoitaja.


Uusi Giulietta oli koeajettavissa.


Myös Italian eri poliisit olivat tuoneet historiallista Alfa-kalustoaan näytille.


Monzan parkkialueellakin oli paljon nähtävää, tässä oikealla 40-luvulta 6C 2500 Super Sport Kanadan Ontariosta.


Alfoja Monzan radalla. Carfilaisia radalla oli: Markus Nieminen (1750 GTV -69), Juha Könönen (GTA-replica), Timo Huuskonen (Giulia) ja Olli Kärkkäinen (GT 3.2 V6) (kuva Kai Ahlstedt)
Keskiviikko 23. Kesäkuuta 2010, 16:22 by CARF821
Ajoimme melkein Gardan ympäri, itärannan ja länsirannan.




Pysähdyimme reiluksi tunniksi Limoneen. (kuvat Kai Ahlstedt)


Sitten pikkuteitä pitkin hotellille. Olimme perillä kolmen aikaan iltapäivällä. Kilometrejä tuli noin 1700 km.


Milanon tuomiokirkko Duomo
Tiistai 22. Kesäkuuta 2010, 22:12 by CARF821

Kävimme Kain kanssa aamulla katsomassa tarkemmin uutta Giuliettaa. Koeajoon emme sitä saaneet. Autot olivat tulleet lauantaina ja koeajovarauslistat olivat täynnä. Kuvasimme ja tarkastelimme sisätiloissa olevaa valkoista, aika varusteltua, yksilöä. Siinä oli kaksi kattoikkunaa, suksiboxi, nahat, navigaattori...


Moottoritilassa huomiota kiinnitti lokasuojan ja moottoritilan väliin jäävä tyhjä tila, jonka ansiosta sivuvilkun polttimo on helppo vaihtaa moottoritilan puolelta!



Kävimme Neuschwansteinin linnassa, jossa "törmäsimme" Asko ja Sanna Länsmansiin.


Ajoimme heidän perässä sieltä Innsbruckin ja Brennere-solan kautta Garda-järvelle yöksi ennen Milanoa.


Toisessa ryhmässä Milanoon matkalla oleva Juha Könönen viestitti iltapäivällä Nürnburgringin Nordschlief:ltä ajaneensa päivän toisiksi nopeimman ajan luokassaan. Juha on matkalla GTA-replicalla.
Maanantai 21. Kesäkuuta 2010, 22:08 by CARF821

Seitsemän autokuntaaa Alfan 100-vuotisjuhliin menijöistä aloitti matkansa Finnhansan Saksan-lautalla Rostockiin. matkaan lähdettiin lauantaina iltapäivällä ja perille saavuttiin maantai-aamuna kello 7 paikallista aikaa.
Vasemmalta, edessä, Juha Nuotion 2000 GTV, Antti Reenpään Spider 1300 Junior, Markus Niemisen 1750 GTV, Asko Länsmansin Spider 2000 Veloce ja takana vasemmalta, Juhani Sandvistin GT 3.2 V6, Matti Virtasen GT 1.9 JTD sekä Yrjö Hakulisen Spider 2.0 TS Lusso.


Reissaajistakin otettiin kuva. Vasemmalla on Hannu Makkosen Ducati moottoripyörä.

Neljä autoa ajoi moottoriteitä Stuttgartiin, yksi Schwabachiin pikku teitä, yksi Singenin suuntaan moottoriteitä ja allekirjoittanut Berliinin kautta Fürthiin uutta Giuliettaa katsomaan.


Berliinin Meilenwerkissä löytyi mm. hieno 6C 2500 Super Sport.


Uusi Giulietta, johon huomenna tutustutaan lisää.